onsdag 5 september 2012

Vad gör du på lördag?

Vilken underbar dag. 

Strulet med att få ett visum gör att påmönstringsdagen flyttas till nästa vecka. Det har både för och nackdelar för min del. Jag är trött på att vara iland nu men samtidigt så innebär det här att jag har möjlighet att närvara på lördag vid minnesmanifestationen för Kenny Malmberg som mördades i Växjö 2010.

Det är en fruktansvärt tragisk men det är tyvärr ingen helt ovanlig händelse. Kenny blev ännu en i raden av svenskar som mördats av invandrare. Han var inte den första och inte den sista. Men Kennys öde berör mig mer än många av de andra fallen. 

Jag kan inte påstå att jag kände Kenny så väl men jag träffade honom flera gånger under de första åren på 2000talet på nationella tillställningar. Kenny var en rolig kille, de gånger jag träffade honom var han alltid glad, alltid rolig, han hade alltid ett leende på läpparna. Kontrasten mellan de minnesbilderna man hade av honom till de de bilderna som visades under tingsrättens förhandlingar när man får se honom dödad av knivhugg i ryggen är fruktansvärd. Jag kan utan att skämmas erkänna att jag fick tårar i ögonen av att se det. 

Att senare under rättegången få se hur Mauricio Contador Olivera sitter och flinar fick mig att känna ett sånt bottenlöst hat. Det kräket mördade min vän Kenny och han sitter och flinar. Jag saknar ord för vad jag känner. 

Mauricio Contador Olivera dömdes av tingsrätten i Växjö till 12 års fängelse men det var en klen tröst. När sedan hovrätten river upp domen och friar honom helt så försvinner hela min tro på det svenska rättssystemet. I hovrättens dom kan man läsa:


”Det finns visserligen i utredningen ett antal omständigheter som onekligen är besvärande för Mauricio Contador Olivera. Den tekniska utredningen visar t.ex. att Mauricio Contador Olivera haft blodbesudlingar på sina kläder som härrör från Kenny Malmberg och dessutom att Mauricio Contador Oliveras och Kenny Malmbergs blod fanns på Mauricio Contador Oliveras fingrar och på en kniv i köket samt att Mauricio Contador Olivera haft en skada i tumgreppet.”

Det kommer även fram uppgifter att Olivera haft en mobiltelefon i cellen under tiden i häktet och haft kontakt med de som skulle vittna men ändå väljer hovrätten att fria honom...

Ilska, hat, uppgivenhet är vad jag kände när jag läste om domen men samtidigt beslutsamhet. Beslutsamhet  inför att ändra vårt samhälle till det bättre. Jag har bestämt mig för att lägga all min kraft och energi för att ändra det systemet som utsätter vårt folk för sådant här. 

Jag vill att du följer med oss till Växjö på lördag, oavsett om du kände Kenny Malmberg eller inte. Kenny och alla andra svenskar som mördats av folk som inte har här att göra förtjänar att du deltar i minnesmanifestationen på lördag. Vi ska hålla deras minne levande och vi ska se till att de får upprättelse. Vi är skyldiga dem det. Jag kommer att vara där med en fackla i handen, många av mina kamrater från Svenskarnas parti kommer att vara där och många, många andra kommer att vara där för att hedra Kennys minne.

Vi ses på Stortorget i Växjö kl 19:30!







Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.